Projekt: Tester

Niezbędnik Juniora Testera Manualnego cz. III

Celem tego artykułu jest uporządkowanie zakresu wiedzy jaki powinien mieć junior tester manualny, aby rozpocząć swoją komercyjną przygodę. Zakres niezbędnej wiedzy podzieliłam na trzy części, a każda z nich składa się z proponowanego zakresu nauki i przykładowych pytań, które mogą pojawić się w procesie rekrutacyjnym. Pierwsza część dotyczy materiałów ISTQB, druga: narzędzi do tworzenia przypadków użycia, systemu kontroli wersji, narzędzi do raportowania błędów, a trzecia: bazy danych, metod wytwarzania oprogramowania i języków obcych.

Bazy danych

Wiedza z zakresu SQL jest bardzo przydatna w pracy testera. Jako junior byłoby bardzo dobrze, jeśli posiadałbyś podstawową wiedzę z zakresu pojęcia relacyjnej bazy danych oraz SQL. Taka wiedza u juniora bardzo zwiększa Twoje szanse na zatrudnienie.

Proponowany zakres nauki:

  • Idea relacyjnej bazy danych.
  • Podstawowy szkielet zapytania SQL.
  • COUNT() – funkcja zliczająca ilość wierszy, które pasuję do podanego kryterium
  • GROUP BY.
  • Łączenie tabel.
  • Order By – słowo kluczowe służące do sortowania rezultatów w rosnącym lub malejącym porządku.
  • LEFT(), MIN(), MAX().
  • DISTINCT – wiersze powtarzające powinny zostać usunięte przed zwróceniem.
  • IN() – operator ten pozwala na wykorzystanie wielu kryteriów w warunku WHERE.

Przykładowe pytania mogące pojawić się na rozmowie rekrutacyjnej:

  • Jak można połączyć tabele, tak aby nie dublowały się rekordy?
  • W jaki sposób łączymy tabele?

 

Metody wytwarzania oprogramowania

Wiedza z zakresu wytwarzania oprogramowania jest bardzo ważna, gdyż większość firm na rynku wykonuje oprogramowanie w zgodzie z wybraną przez siebie metodyką wytwarzania oprogramowania. Najczęściej przeglądając oferty pracy możemy zauważyć, że firmy pracują w metodyce Agile. Najczęściej wykorzystywane metodyki Agile to SCRUM i Kanban[1]. Warto podkreślić, że są one wykorzystywane jako alternatywa dla klasycznych metodyk wytwarzania oprogramowania, takich jak metodyka kaskadowa.

Jak wykorzystujemy tą wiedzę w pracy? Wybór metodyki będzie bezpośrednio oddziaływał na sposób Twojej pracy. W przypadku, kiedy dołączysz do firmy, która praktykuje SCRUM, musisz przyszykować się na dużą ilość spotkań (daily, retrospektywy, planowanie, estymacje itd.) i dużą ilość rozmów („ludzie i interakcje ponad procesy i narzędzia”[2]). Warto poświęcić trochę czasu na zapoznanie się z podstawowymi zasadami najbardziej popularnych metodyk: Agile (Scrum, Kanban, XP…) i klasycznych (kaskadowa). Dzięki tej wiedzy łatwiej dostosujemy się do rytmu pracy zespołu.

Dobra rada:

  • Zanim zaczniesz pracę w firmie dowiedz się jaką metodykę wykorzystuje się w nowej pracy. Dobre przygotowanie i opanowanie zasad pozwoli Ci łatwiej i płynniej wejść do zespołu. W przypadku metodyk Agile, będziesz wiedział również czego od Ciebie oczekują na poszczególnych spotkaniach.

Proponowany zakres nauki:

  • Zapoznanie się z treścią manifestu Agile.
  • Charakterystyczne spotkania dla SCRUM (daily, retrospektywa, planowanie, estymacje) – podstawowe informacje związanie z nimi (np. częstotliwość, zakres, zaleczany czas trwania).
  • Role w SCRUM.
  • Zasada modelu kaskadowego.
  • Ogólne zasady Kanban.

Przykładowe pytania mogące pojawić się na rozmowie rekrutacyjnej:

  • Jakie są różnice pomiędzy metodykami klasycznymi a Agile?
  • Jakie zasady opisuje manifest Agile?
  • Czy dokumentacja w Agile jest wymagana?
  • Jakie zauważamy różnice pomiędzy Kanban a SCRUM?
  • Jakie są cechy/ spotkania charakterystyczne dla SCRUM?
  • Za co odpowiedzialny jest SCRUM Master?

Język angielski (lub inny język obcy)

Bardzo często zdobywając wiedzę techniczną zapominamy o nauce języków obcych. Przeglądając oferty pracy, rozmawiając z rekruterami zauważyłam, że w prawie każdej ofercie pracy jest zapis o języku angielskim. Najczęściej jego poziom jest określany jako: komunikatywny i umożliwiający czytanie dokumentacji w języku angielskim. Osobiście poziom języka angielskiego dla juniora określiłabym na min B1. Ale pamiętajcie im wyższy poziom waszych umiejętności, tym bardziej konkurencyjni jesteście na rynku pracy. W wielu firmach zatrudniane są zespoły z całego świata, klienci również często nie są polskojęzyczni, a komunikacja w pracy testera to podstawa. Jak uczyć się angielskiego? Polecam znaleźć anglojęzyczne fora i zacząć czytać literaturę w języku angielskim. Będziemy mieli z tego same korzyści, gdyż najczęściej taka literatura jest bardzo aktualna, a zakres naszego technicznego słownictwa bardzo się powiększy.

Analizując ogłoszenia o pracę na trójmiejskim rynku zauważyłam też, że coraz częściej pojawia się zapotrzebowanie na osoby, które płynnie mówią językiem niemieckim lub francuskim. Pojawiły się także oferty dla osób znających dwa języki obce.

Natrafiłam również na ofertę mówiącą, że firma przyjmie osobę mówiącą w języku francuskim, niekoniecznie z wiedzą i doświadczeniem testera, gdyż po zatrudnieniu, ta osoba zostanie przeszkolona z wszystkich niezbędnych aspektów.

Podsumowując, warto szkolić swój język angielski, aby osiągnąć poziom min B1, ale warto również zacząć uczyć się drugiego języka obcego, gdyż zainteresowanie potencjalnych pracodawców skupia się na osobach z umiejętnościami zarówno technicznymi, jak i językowymi. Nie zapominajmy o tym bo to bardzo częsty błąd!

 

Powyższe zestawienie jest zestawieniem subiektywnym. Powstało w wyniku zestawienia rozmów z osobami zawodowo zajmującymi się rekrutacją, jak i analiz moich własnych rozmów rekrutacyjnych. Wszystkie powyżej poruszone tematy zostaną wkrótce dokładnie opisane w osobnych artykułach.

Zapraszam do dyskusji w komentarzach oraz na stronie FB na temat Waszych doświadczeń podczas rekrutacji!

[1]http://4pm.pl/artykuly/scrum-i-kanban-analiza-lekkich-metod-wytwarzania-oprogramowania

[2] Manifest agile: http://agilemanifesto.org/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *