Projekt: Tester

Niezbędnik Juniora Testera Manualnego cz. I

Jakiś czas temu postanowiłeś, że zostaniesz testerem oprogramowania. Zacząłeś się uczyć, czytać branżową literaturę, blogi, chodzić na spotkania testerskie. Po przebrnięciu przez natłok materiałów, informacji i dobrych rad zaczynasz zastanawiać się czy nadszedł czas, aby zacząć rozsyłać CV do wymarzonych firm?

Celem tego artykułu jest uporządkowanie zakresu wiedzy jaki powinien mieć junior tester manualny, aby rozpocząć swoją komercyjną przygodę. Zakres niezbędnej wiedzy podzieliłam na trzy części, a każda z nich składa się z proponowanego zakresu nauki i przykładowych pytań, które mogą pojawić się w procesie rekrutacyjnym. Pierwsza część dotyczy materiałów ISTQB, druga: narzędzi do tworzenia przypadków użycia, systemu kontroli wersji, narzędzi do raportowania błędów, a trzecia: bazy danych, metod wytwarzania oprogramowania i języków obcych.

Artykuł powstał w oparciu o rozmowy z rekruterami, analiz ogłoszeń o prace dostępnych na portalach internetowych i grupach FB dotyczących testowania oprogramowania oraz własnego doświadczenia. Zestawienie jest subiektywne, dlatego zachęcam do wypowiadania się w komentarzach na temat waszych doświadczeń.

Materiał z zakresu ISTQB

W wielu ofertach pracy możemy zauważyć zdanie: „certyfikat ISTQB jest dodatkowym atutem”. O ile sam certyfikat jest rzeczywiście dodatkową rzeczą, o tyle wiedza z jego zakresu już nie. Bardzo często w pierwszej części rozmów kwalifikacyjnych spotykałam się z pytaniami z zakresu sylabusa ISTQB oraz słownika[1].

Sylabus ISTQB składa się z sześciu merytorycznych rozdziałów, pozostałych siedem jest rozdziałami organizacyjnymi (np. literatura, indeksy itd.). Dobrze jest zapoznać się z treścią pierwszych sześciu rozdziałów. Poniżej chciałam Wam przedstawić subiektywną ocenę najważniejszych treści z tego dokumentu. Dokładnie opisane zagadnienia znajdziecie w zakładce Projekt: tester, a omówione zostaną na spotkaniach Projekt: tester (więcej informacji w zakładce Wydarzenia).

Podstawy testowania

W tym rozdziale opisane są podstawowe terminy związane z testowaniem. Wyjaśnione jest też czemu należy testować oprogramowanie. W kolejnym podrozdziale omówionych jest siedem ogólnych zasad testowania. Z ważnych informacji, możemy znaleźć tutaj również podstawowy proces testowania.

Proponowany zakres nauki:

  • Definicja testowania.
  • Definicja testów dynamicznych i statycznych.
  • Siedem ogólnych zasad testowania.
  • Podstawowy proces testowy.
  • Poziomy niezależności.
  • Kodeks etyczny testera.

Przykładowe pytania mogące pojawić się na rozmowie rekrutacyjnej:

  • Jaka jest różnica pomiędzy błędem, defektem a awarią?
  • Czy testowanie poprawia jakość oprogramowania?
  • Czy testowanie gruntowne jest wykonalne?

Testowanie w cyklu życia oprogramowania

W tym rozdziale omówione są modele wytwarzania oprogramowania – model V, iteracyjno – przyrostowy. Kolejnym tematem są poziomy testów – modułowe, integracyjne, systemowe i akceptacyjne oraz typy testów (częste pytanie na rozmowach rekrutacyjnych).

Proponowany zakres nauki:

  • Model V – podstawowe informacje.
  • Model iteracyjno – przyrostowy – podstawowe informacje.
  • Poziomy testów (modułowe, integracyjne, systemowe i akceptacyjne).
  • Typy testów.

Przykładowe pytania mogące pojawić się na rozmowie rekrutacyjnej:

  • Jakie znasz poziomy testów? Czym się charakteryzują?
  • Czym są testy alfa i beta?
  • Czym różnią się testy czarnoskrzynkowe od testów białoskrzynkowych?
  • Jakbyś przetestował coś funkcjonalnie(np. Facebook)?
  • Co zaliczamy do testów niefunkcjonalnych?
  • Czy po naprawieniu defektu powinniśmy przeprowadzać retesty?

Statyczne techniki testowania

Bardzo teoretyczny rozdział, który zawiera informacje o procesie przeglądu oraz analizy statycznej przy pomocy narzędzi. Rzadko zdarzało mi się otrzymać pytania z tego zakresu.

Proponowany zakres nauki:

  • Techniki statyczne (przeglądy, proces przeglądu).

Przykładowe pytania mogące pojawić się na rozmowie rekrutacyjnej:

  • Jakie znamy rodzaje przeglądów?

Techniki projektowania testów

Rozdział dosyć ciężki, który zawiera metody podziału na klasy równoważności oraz analizę wartości brzegowych. Analizujemy też tutaj tabele decyzyjne. Zapoznajemy się z pojęciem testowania przejść pomiędzy stanami. Powyższe techniki zaklasyfikowane zostały do technik czarnoskrzynkowych. W rozdziale analizujemy również techniki białoskrzynkowe. Bardzo rzadko otrzymywałam pytania z tego zakresu.

Proponowany zakres nauki:

  • Kategorie technik projektowania testów.
  • Definicja przypadków użycia.

Przykładowe pytania mogące pojawić się na rozmowie rekrutacyjnej:

  • Jakie techniki wyróżnia klasyczny podział?
  • Czym są klasy równoważności?
  • Na czym polega analiza klasy równoważności?
  • Jak możemy wykorzystać tablicę decyzyjną w testowaniu?

Zarządzanie testowaniem

Rozdział silnie powiązany z organizacją, planowaniem i szacowaniem testów. Uczymy się również jak monitorować postęp testów i nadzór. W tym rozdziale zapoznajemy się również z pojęciem ryzyka w testowaniu.

Proponowany zakres nauki:

  • Niezależność testów.
  • Planowanie testów.

Przykładowe pytania mogące pojawić się na rozmowie rekrutacyjnej

  • Jakie są zadania lidera testów?
  • Co powinno należeć do obowiązków testera?
  • Czym są kryteria wejścia i jak je ustalić?
  • Czym jest kryterium zakończenia i jak je wyznaczyć?

Testowanie wspierane narzędziami

W tym rozdziale zapoznajemy się z typami narzędzi testowych oraz sposobem ich użycia. Temat wybitnie teoretyczny, bardzo rzadko otrzymywałam pytania z tego zagadnienia.

Proponowany zakres nauki:

  • Klasyfikacja narzędzi testowych.

 

[1]Sylabus i słownik ISTQB dostępne tu: http://sjsi.org/ist-qb/do-pobrania/

4 komentarze

  • Kamil Lubelski

    „Artykuł powstał w oparciu o rozmowy z rekruterami, analiz ogłoszeń o prace dostępnych na portalach internetowych i grupach FB dotyczących testowania oprogramowania oraz własnego doświadczenia.”

    Będę się czepiał 😀 Powinno chyba być: Artykuł powstał w oparciu o rozmowy z rekruterami, analizy ogłoszeń o prace dostępne na portalach internetowych i grupach FB dotyczących testowania oprogramowania oraz własne doświadczenie.

    • Kazia

      A ja jednak poprawię poprawiającego bo myślę, że tak: Artykuł powstał w oparciu o rozmowy z rekruterami, analizy ogłoszeń o prace dostępnych na portalach internetowych i grupach FB dotyczących testowania oprogramowania oraz własne doświadczenie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *