Projekty testowe Cherry-IT.pl – informacje organizacyjne

Cele projektów:
Głównym celem projektów jest pomoc w zdobywaniu doświadczenia przez testerów oraz rozwój umiejętności technicznych i miękkich.

Cele pośrednie:

  • nauczenie młodych adeptów testów podstawowej wiedzy i dobrych praktyk, które wykorzystywane są w czasie projektów testowych.
  • pomoc w pozyskiwaniu nowych umiejętności i wiedzy dla testerów, którzy mają już praktykę w testowaniu.
  • projekty pomagają zdobyć doświadczenie i wiedzę: testerom manualnym, testerom automatyzującym, scrum masterom, analitykom, testerom niefunkcjonalnym.
  • wykonanie projektu testerskiego wraz z niezbędną dokumentacją testerską.

Regulamin projektów:
Regulamin projektów dostępny jest pod linkiem: http://cherry-it.pl/regulamin-projektow-testowych-cherry-it/

Sposób zapisów na projekt:
Aby zapisać się na projekt do grupy podstawowej należy wypełnić ankietę, która publikowana jest wraz z informacją o rozpoczęciu naboru na blogu oraz na grupie FB projektu. Termin odpowiedzi wraz z informacją o zakwalifikowaniu się do projektu publikowany jest wraz z ogłoszeniem o naborze. Osoba wypełniająca i wysyłająca ankietę zgadza się, aby podany przez nią kontakt został wykorzystany do komunikacji w sprawach dotyczących projektu.

Komunikacja w projektach:
Komunikacja w projektach jest jednym z najważniejszych aspektów.

Komunikacja w projekcie, ze względu na duże rozproszenie geograficzne zespołu, głównie oparta jest na Slack. Każda osoba przystępująca do projektu dostaje dostęp do Space Slack, na który składają się następujące kanały:

  • kanał grupowy: każda osoba powinna mieć przypisany kanał grupowy, jest to kanał zespołu, do którego należy dana osoba. Kanał ten służy do komunikacji wewnątrz zespołu. Na tym kanale codziennie wysyłamy daily,oraz informacje dotyczące zespołu. Daily powinno być wysłane rano. Codziennie od poniedziałku do piątku (w weekend tylko dla osób chętnych).
  • feedback-tygodniowy: raz w tygodniu na tym kanale będzie publikowany ogólny feedback wraz z podstawowymi statystykami tygodnia i podsumowaniem.
  • rozmowy-kwalifikacyjne: kanał, na którym omawiamy najciekawsze pytania z rozmów kwalifikacyjnych. Publikowane są tu również dobre rady, w jaki sposób najlepiej przygotować się na romowę rekrutacyjną.
  • cele-zadania: na tym kanale opisane są główne cele projektu oraz cele szczegółowe na kolejne tygodnie. Publikowane są tu również zadania na kolejne tygodnie. Co tydzień kanał będzie aktualizowany. Dostęp do kanału mają wszystkie osoby biorące udział w projekcie.
  • pytania-do-po: kanał, na którym każdy może zadać pytanie do PO na temat funkcjonalności, wymagań itd. Dostęp do kanału mają wszystkie osoby biorące udział w projekcie. Proszę o niedublowanie pytań, jeżeli chcesz zadać jakieś pytanie, sprawdź czy wcześniej na kanale nie ma na nie odpowiedzi.
  • sos: kanał przeznaczony dla komunikacji między Scrum Masterami i QA Leadem. Kanał dostępny tylko dla Sacrum Masterów.
  • terminarz: kanał, na którym podane są terminy sprintów, szkoleń projektowych oraz sesji Q&A. Dostęp do kanału mają wszystkie osoby biorące udział w projekcie.
  • wazne-info-proj: Kanał, na którym publikowane będą najważniejsze informacje dotyczące projektu. Dostęp do kanału mają wszystkie osoby biorące udział w projekcie.
  • wyrównawcze: Dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z testami, publikowane tu będą materiały wyrównawcze. Dostęp do kanału mają wszystkie osoby biorące udział w projekcie.
  • random: jest to kanał do pogaduszek oraz na luźne rozmowy.
  • general: jest to kanał, na którym opisane są najważniejsze informacje dotyczące projektu. Inne informacje, nieistotne z punktu biznesowego lub technicznego, przenoszone będą do kanału random. Kanał jest dostępny dla wszystkich osób biorących udział w projekcie.

Co tydzień odbywać się będą spotkania typu Q&A, gdzie będzie można zadać pytania na temat organizacji projektu oraz testowania.

Ceremonie SCRUM:
Projekt prowadzony jest wg metodyki SCRUM, zachowane są ceremonie scrum.

  • daily:
    W teorii daily to codzienne, krótkie (10-15 min) spotkanie całego zespołu scrumowego w celu zdania raportu z działań. Daily powinno być wysyłane codziennie rano. Bardzo ważne jest aby daily odpowiadało na trzy pytania:
    A: Co robiłem wczoraj? (drugi wariant pytania: Jakie problemy napotkałem wczoraj?)
    B: Co planuje zrobić dziś? (drugi wariant pytania: Czy spodziewam się dzis jakiś problemów?)
    C: Czy coś mnie blokuje? Jeśli tak to co?

Temat maila daily: [NazwaProjektu] daily – data. Daily z innymi tematami mogą się zawieruszyć ponieważ filtr ich nie wyłapie.
Daily wysłamy codziennie (od poniedziałku do piątku – dla osób chętnych też w weekendy, ale raczej zachęcam aby odpoczynku). Daily wysyłamy na adres email cherryit.organizacyjny@gmail.com oraz na grupę naszego zespołu na Slack.

  • product backlog: product backlog dostępny będzie jako dokument google. Dostęp do niego będzie miał każdy uczestnik projektu.
  • sprint backlog: sprint backlog dostępny będzie jako dokument google. Dostęp do niego będzie miał każdy uczestnik projektu.
  • retrospetywa: retrospetywa dostępna będzie jako dokument google. Dostęp do niego będzie miał każdy uczestnik projektu.

Product backlog, sprint backlog oraz retrospetywa występują jako dokumenty google. Terminy uzupełniania poszczególnych dokumentów podawane będą na kanale terminarz na Slack.

Narzędzia:
Narzędzia będą dobierane indywidualnie do projektu. Jeśli klient udostępni narzędzia będziemy pracować na narzędziach klienta, w innym przypadku będziemy wykorzystywali excel (jako dokument google) oraz tablice trello.

Referencje i zaświadczenia:
Po każdej rundzie jest możliwość wystawienia zaświadczenia dla uczestnika danej rundy. Zaświadczenie w wersji elektronicznej jest wydawane nieodpłatnie. Zaświadczenie w wersji papierowej wysyłane jest za pomocą poczty w sposób odpłatny.
Jest możliwość wydania referencji w każdym momencie. Referencje wydawane są w sposób nieodpłatny, zarówno w formie opisowej, jak i dostarczonego przez pracodawcę formularza.

Szkolenia w ramach projektów:
W ramach projektu testerskiego odbywać się będą szkolenia ( co około 3 tygodnie). Terminy dla szkoleń podawane będą w kanale terminarz.

Stopnie zaawansowania grup:

  • Poziom Podstawowy I – na początku wszystkie osoby po raz pierwszy uczestniczące w projekcie trafiają do tej grupy.
  • Poziom Podstawowy II – osoby, które brały udział w przynajmniej dwóch rundach projektu, lub mają doświadczenie w testowaniu do 1 roku,
  • Poziom Średniozaawansowany – aby dostać się do tej grupy należy przejść pozytywnie rozmowę weryfikującą poziom, zadania na tym poziomie są bardziej zaawansowane.
  • Poziom zaawansowny – testerzy z dużym doświadczeniem testerskim. Współpraca na tym poziomie odbywa się na zasadzie partnerstwa.

Feedback:
Feedback ogólny udzielany jest co tydzień na kanale feedback-tygodniowy. Po pierwszym i ostatnim sprincie rundy udzielany jest feedback indywidualny. Ponadto raz w tygodniu będzie spotkanie Feedback, na którym wcześniej zapisane osoby dostaną natychmiastowy feedback. Na feedback trzeba zapisać się min 2 dni przed spotkaniem (abym mogła się spokojnie przygotować). Spotkanie trwa godzinę, planuję na każdym spotkaniu przyjąć do 4 osób, na każdą osobę zaplanowane jest 15 min rozmowy. Termin spotkania feedbackowego podany będzie na kanale terminarz.

Obowiązki uczestników projektu w zależności od wykonywanej roli:

  • QA Lead – zarządza projektem, współpracuje ze Scrum Masterami i testerami, rozmawia z PO i uzyskuje odpowiedzi na najważniejsze pytania,
  • tester manualny – wykonuje zadania przeznaczone na odpowiedni tydzień.
  • Scrum Master – rozwiązywanie konfliktów w zespole, zbieranie blokerów z daily i konsultacja ich z QA leadem, prowadzenie ceremoni SCRUM, itd.

Ważne linki:

  • adres bloga: cherry-it.pl
  • adres grupy FB: https://www.facebook.com/groups/506710336419125/
  • adres strony FB: https://www.facebook.com/Cherry-it-1876989569282481/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *